کدام دستگاه لیزر درد کمتری دارد ؟

احتمالاً مثل بیشتر افراد با شنیدن عبارت لیزر موهای زائد بدن، اولین مسئله ای که به ذهن شما خطور نموده است، این باشد میزان درد لیزر چه قدر است؟

اگرچه از بین همه ی راه های رفع موهای زائد بدن، لیزر محبوب ترین، کم دردترین و ماندگارترین است؛ اما باز هم در هنگام لیزر کردن متوجه درد و سوزش پوست می شوید. اما انتخاب شیوه و دستگاه مناسب می تواند درد لیزر را به میزان زیادی کم کند و شما را کاملا از نگرانی در آورد. پس با ما همراه بمانید تا متوجه شوید که کدام راه و دستگاه لیزر را با توجه به نوع پوستتان انتخاب نمایید.

آیا درد لیزر طبیعی است؟

اول از همه باید بررسی کرد که آیا اصلا دردی که در دوران لیزر حس می کنیم، طبیعی است یا خیر؟

دستگاه های رفع موهای زائد بدن که با لیزر کار می کنند، انرژی گرمایی بالایی را استفاده می کنند. پس طبیعی است که زمان برخورد لیزر به پوست شما، کمی احساس درد و سوزش در ناحیه و بافت های قسمت لیزر شده خواهید کرد. پس این درد کاملا طبیعی خواهد بود.

میزان درد لیزر

اجازه دهید این باور نادرست در ذهن شما شکل بگیرد که هر چه یک دستگاه و شیوه ی لیزر آن موثرتر باشد، پس درد بیشتری نیز متوجه پوست شما می گردد؛ چرا که امروزه با پیشرفت و استقبال از لیزر موهای زائد بدن، دستگاه هایی روی کار آمدند که در کنار اثر بخشی بالایی که دارند درد بسیار کمی را نیز متوجه شما می نمایند. این بدین علت است که این دستگاه ها دارای طول موج مناسب در کنار ژل خنک کننده است.

از سمت دیگر طول موج یک دستگاه رابطه مستقیمی با نفوذپذیری آن بر روی پوست می گذارد، اما به منظور رفع موهای زائد بدن نیازی به نفوذ بالا بر روی پوست نخواهد بود. پس اگر دستگاهی درد بیشتر ایجاد کرد، صرفا بدین علت است که به لایه های بیشتری از پوست شما نفوذ کرده و این می تواند به پوست آسیب وارد کرده و نتایج عکس بر روی زیبایی شما بگذارد.

عوامل تاثیرگذار در میزان درد لیزر

عوامل زیادی در مقدار دردی که شما در زمان لیزر کردن احساس می کنید اثرگذار است. از جمله این عوامل می توان به پوست ناحیه ی هدف اشاره کرد. به عنوان مثال درد لیزر ناحیه بیکینی بیشتر از درد ساق پا است. حتی جنسیت نیز می تواند عاملی برای ایجاد دردی که احساس می کنید، باشد. از آن جایی که بانوان پوست ظریف تری دارند در مقابل مردان درد بیشتری احساس می کنند. اما از همه مهمتر شیوه و دستگاه لیزر بر روی میزان درد و سوزش وارد شده به پوست نقش دارد. پس ابتدا باید انواع راه های لیزر موهای زائد بدن را بررسی نماییم.

انواع راه های لیزر موهای زائد بدن

راه های زیادی در لیزر موهای زائد وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و نقاط قدرت و ضعف متفاوتی دارند. ما در این بخش به رایج‌ترین و جدیدترین راه های لیزر موهای زائد بدن اشاره می کنیم.

لیزر دایود:

هر چند شیوه ی لیزر دایود همچنان هم یکی از راه های رایج در رفع موهای زائد بدن می باشد؛ اما با روی کار آمدن شیوه هایی مثل الکس کم کم جایگاه خود را به عنوان محبوبترین روش لیزر از دست داد. در این نوع که طول موج پرتوهای آن ۸۰۸ نانومتر می باشد، مانند دیگر روش های نوین از ژل خنک کننده در زمان لیزر استفاده می شود که سبب درد و سوزش کمتر در نقطه هدف و اطراف آن خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
لیزر موهای زائد پا در تهران + قیمت

مزایا:

  • اول، کاهش درد به دلیل طول موج پایین.
  • دوم، کم بودن دوره های لیزر.
  • سوم،‌ زمان ریکاوری سریعتر.
  • چهارم، مؤثر در حذف موهای زائد ضخیم.

معایب:

  • اول، بازدهی کم.
  • دوم، نامناسب برای پوست های تیره.
  • سوم، قطر کم لکه لیزر که سبب طولانی شدن پروسه لیزر درمانی خواهد شد.

لیزر  ND-YAG:

این شیوه بیشتر با هدف کار بر روی کسانی که پوستشان سبزه یا تیره است، وارد بازار شد. شما در شیوه ND-YAG با طول موج ۱۰۶۴ نانومتری مواجه هستید که نفوذ بالایی بر روی پوست شما خواهد داشت. این میزان بالا از طول موج می تواند سبب سوزش و درد بالایی در روی پوست شما گردد. لذا این شیوه برای افرادی که پوستشان روشن است به هیچ وجه گزینه مناسبی نمی باشد.

مزایا:

توانایی پوشش همه انواع پوست ها.

معایب:

  • اول، احساس درد بیشتر نسبت به روش های دیگر.
  • دوم، شواهد ناکافی به منظور حذف بلند مدت موهای زائد بدن.

روش  IPL:

البته واقعیت این است که IPL  لیزر نمی باشد؛ بلکه یک پرتو قوی و تقویت شده می باشد. اما از آن جایی که این شیوه به باور نادرست در لیست دستگاه های لیزر قرار دارد و بسیاری از این شیوه به عنوان لیزر رفع موهای زائد بدن یاد می کنند، در این لیست ما به آن اشاره کردیم.

IPL  از این نظر که روش ارزانی است، از قدیم مورد استفاده قرار گرفته است. اما امروزه نسبت به قبل کاربرد کمتری دارد. جدیدترین نوع IPL روش ELIGHT بوده که در آن از رادیوفرکانس نیز استفاده می گردد تا اثرپذیری آن بالاتر باشد. طول موج در این شیوه برابر با ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ نانومتر می باشد.

مزایا:

  • اول، مقرون به صرفه بودن.
  • دوم،‌ توانایی پوشش رنج وسیعی از پوست های روشن تا تیره با تغییر طول موج.

معایب:

  • نیاز به تعداد جلسات بیشتر نسبت به دیگر روش ها

لیزر الکس:

امروزه این شیوه محبوترین روش در رفع موهای زائد به کمک لیزر شناحته شده است. در این راه پرتوهای نور با طول موج ۷۵۵ نانومتر بر روی سطح بدن تابانیده می شوند. با این طول موج، ملانین های پوست کمتر نور ساطع شده از لیزر را جذب می نمایند و درنتیجه رنگ پوست تغییر نمی کند و همچنین سوزش و درد کمتری در نواحی هدف احساس می گردد. از سمت دیگر ژل خنک کننده ای که در این شیوه استفاده می گردد درد را به حداقل میزان ممکن می رساند. این شیوه برای پوست های روشن و موهای تیره گزینه ای بسیار ایده آل خواهد بود.

مزایا:

  • اول، قطر بالای لکه لیزر.
  • دوم، سرعت بالا.
  • سوم، تاثیر بالا بر روی موهای زائد نازک.

معایب:

  • اول، خطر تغییر رنگ.
  • دوم، سوختگی روی پوست های تیره.

همانطور که فهمیدیم راه های مختلف، طول موج متفاوتی دارند. از سمت دیگر با توجه به آنچه در آغاز گفتیم برای رفع موهای زائد باید راهی انتخاب نماییم که نه آنقدر طول موج پایینی داشته باشد که تاثیر کمی بگذارد و نه آنقدر زیاد باشد که به پوست آسیب وارد کند. پس می توان نتیجه گرفت که بهترین و کم درد ترین راه، لیزر الکس نام دارد.

بیشتر بخوانید:
علت جوش بعد از لیزر موهای زائد + راهکار درمان

میزان اثر بخشی و درد لیزر:

آیا روش الکس را می توان بر روی هر مدل پوستی پیاده کرد؟

تا به این جا نتیجه گرفتیم که روش الکس درد بسیار کمتری در میان روش های لیزر موهای زائد بدن دارد. اما یک نکته اساسی وجود دارد و آن هم این است که لیزر موهای زائد الکس با طول موج خود برای پوست های روشن مناسب بوده و درباره ی پوست های تیره شاهد عملکرد خوبی از آن نیستیم. پس باید برای این نوع پوست ها به دنبال راه دیگری باشیم.

 

با وجود این که در نقاط ضعف روش لیزر ND-YAG درد بیشتر این روش در مقایسه با سایر روش ها را عنوان کردیم اما باید بگوییم این لیزر مناسبترین لیزر برای رفع موهای زائد بدن افرادی با پوست تیره است. اما نگران نباشید ما راه هایی را به شما معرفی می کنیم که حتی به وسیله ی این روش نیز بتوانید در حد قابل توجهی درد ناشی از لیزر کردن بدن خود را کم کنید.

راهکارهایی برای کاهش درد لیزر

در این قسمت ۵ راه را برای کاهش درد ناشی از لیزر پیشنهاد نمودیم. این شیوه ها بسیار راحت اما به شدت کاربردی می باشند.

اول، استفاده از کرم بی حس کننده:

پیش از انجام لیزر می توانید از کرم بی حس کننده موضعی استفاده نمایید. حدودا ۲۰ الی ۳۰ دقیقه پیش از لیزر درمانی بهتر است از کرم بی حسی استفاده گردد.

دوم، موهای بدن را کوتاه نگه دارید:

هر چه طول مو بیشتر، درد بیشتری را به واسطه انتقال گرما، متحمل می شوید. به همین جهت است که تکنسین ها به طور کلی تراشیدن ناحیه هدف، حداقل یک یا دو روز پیش از لیزر کردن را توصیه می کنند.

سوم، سرعت را با توجه به راحتی خود تنظیم کنید:

هر تکنسین شیوه ی خاص خود را در استفاده از لیزر دارد. بعضی ترجیح می دهند سرعت پایین و در عین حال مداوم را دنبال نمایند. بعضی دیگر از دستگاه با فواصل سریعتر استفاده می کنند. از تکنسین خود درخواست کنید سرعت را با توجه به راحتی شما تنظیم نماید.

چهارم، صادق باشید:

درباره ی میزان دردی که متحمل می شوید صداقت داشته باشید. اگر هر لحظه درد غیر قابل تحملی را تجربه کردید، از تکنسین خود بخواهید فوراً آن را متوقف کنید.

پنجم، پیش از درمان به اندازه کافی آب بنوشید:

بدون نوشیدن آب فراوان به جلسه نروید. ۴ الی ۵ ساعت پیش از آغاز جلسه لیزر درمانی، شروع به آب خوردن کنید. هر چه آب بیشتری بنوشید، کمتر احساس درد می کنید.

کدام دستگاه لیزر درد کمتری دارد؟

در جواب باید گفت که در حقیقت هر چه یک دستگاه لیزر، شیوه و مکانیزم مورد نظر خود را بهتر پیاده نماید، درد کمتری را متوجه شما می کند.

بی تردید معتبرترین و استانداردترین دستگاه لیزر موهای زائد در حال حاضر دستگاه کندلا است. دستگاه های کندلا برای راه های متفاوت لیزر درمانی از جمله دو شیوه پیشنهادی بالا یعنی الکس و ND-YAG دستگاه هایی را طراحی نموده است که به بهترین شکل این فرآیند را انجام می دهند. این دستگاه ها یک ژل خنک کننده بسیار مرغوب دارد که به منظور خنک کردن پوست شما به کار می رود که سبب کاهش اثر حرارت بر روی بدن شما می گردند.

20 نظرات

  • مطالب وبلاگ شما به زبان ساده و قابل فهم نوشته شده، این باعث شده تا بتونم ازشون استفاده کنم.

  • ۲موضوع لیزر موهای زائد توی مقاله‌ی وبلاگ واقعاً جذاب بود. مزایا و معایب انجام این روش به خوبی توضیح داده شده.

  • واقعاً عالی بود، اطلاعات خوبی درباره لیزر موهای زائد داده بودید. ممنونم از مطالب مفیدتون!

  • توضیحاتی که در مورد لیزر موهای زائد خوندم، بیش از انتظارم بود. به خصوص اینکه مزایا و معایبش به طور صادقانه ذکر شده.

  • واقعاً دستتون درد نکنه بابت مطالب آموزشی و مفیدی که در مورد لیزر موهای زائد ارائه داده بودید. عالی بود!

  • کلینیک باربد را به همه توصیه می‌کنم. لیزر موهای زائد رو انجام دادم و واقعااا راضی بودم.

  • پست های وبلاگ شما همیشه با موضوعات جذاب و کاربردی بوده‌اند. ممنونم از تمامی تلاش شما برای تهیه این مطالب.

  • اطلاعات جامع و مفیدی درباره لیزر موهای زائد در این وبلاگ پیدا کردم. ممنونم از زحماتتون!

  • بعد از خوندن مطلب درباره لیزر موهای زائد، متوجه شدم چقدر روش موثریه و مطمئناً قراره امتحانش کنم.

  • خیلی از مقالات در مورد لیزر موهای زائد خوندم، اما این مقاله بهترین‌ها بود. اطلاعات مفید و مهمی رو در اختیارم قرار داد.

  • هر بار که به وبلاگ شما سر می زنم، اطلاعات جدیدی یاد می گیرم. با تشکر از مطالب خوب شما.🙂🙂

  • مطلبی که درباره لیزر موهای زائد خوندم، کاربردی و مفهوم بود. حس می‌کنم بعد از انجام این روش، زندگی‌ام راحت‌تر خواهد شد.

  • مقاله‌ی وبلاگ درباره لیزر موهای زائد علاوه بر اطلاعات کامل، از تجربیات شخصی هم پر از ارزش بود. ممنونم از نویسنده!

  • از تجربه لیزر موهای زائد در کلینیک زیبایی باربد خیلی راضی هستم. پرسنل آنها صبور و دوست‌داشتنی هستند .

  • هیچوقت فکر نمی‌کردم لیزر موهای زائد اینقدر موثر باشه. مطالب جذابی در وبلاگ شما بود!

  • از وقتی که با لیزر موهای زائد در کلینیک زیبایی باربد اقدام کردم، واقعاً راضی بودم. موهای زائد مزاحمتم را کاهش داده و احساس آرامش بیشتری می‌کنم. متشکرم از تیم حرفه‌ای باربد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *