تاثیر لیزرموهای زائد

رفع موهای زائد بدن یک دغدغه اساسی برای بیشتر مردم دنیا است. در دنیای مدرن امروز و با پیشرفت تکنولوژی و علوم، انتظارات زیادی از پزشکان در خصوص رفع موهای زائد بدن می­رود. پس بهتر است با مطالعه تکنولوژی روز دنیا و شناخت انواع دستگاه­ لیزر مو، بتوان پیشنهادهای بهتر و موثرتری به متقاضیان عرضه کرد. پس بهتر است بدون عجله کردن و داشتن اطلاعات کافی، بهترین و موثرترین شیوه ی حذف موهای زائد را انتخاب کنید. در ادامه ی این مطلب سعی نمود­‌یم ابتدا موثرترین مدل دستگاه­‌های لیزر مو به ویژه دستگاه لیزر الکساندرایت را برایتان معرفی نماییم. پس با ما همراه بمانید. میزان طول موجی که دستگاه­‌های لیزر تولید کرده و می تابند، یکی از مهم‌ترین مواردی می باشد که در کاربردهای دستگاه لیزر تاثیرگذار است. به محدوده طول موج ۷۱۰ الی ۸۰۰ نانومتر لیزر الکساندرایت می گویند و از آن جایی که این دستگاه‌­های الکساندرایت، طول موجی حدود ۷۵۵ نانومتر را ساطع می­‌کنند، به آن­ها دستگاه‌­های لیزر الکساندرایت می گویند.

انواع دستگاه لیزر الکساندرایت را بشناسید:

لیزر الکساندرایت (ALEXANDRITE LASER)

این دستگاه‌ها طول موجی برابر ۷۵۵ نانومتر دارند که به دلیل اینکه در آن ها سنگ یاقوت یا الکساندرا به کار رفته است، کیفیت بالایی دارند و عمدتا برای لیزر موهای زائد استفاده می شوند. نور لیزر این دستگاه متمایل به سرخ بوده و در محدوده مادون قرمز می باشد که بیشترین کاربرد آنها در لیزر موهای زائد است و گاهی با کوتاه کردن پهنای پالس و زمان تخلیه در هدف این مدل دستگاه‌ها می توان به منظور از بین بردن رنگدانه‌های پوستی، تتو و یا حتی کک و مک استفاده نمود.

لیزر الکساندرایت اندیاگ (ND:YAG)

این دستگاه دو طول موج ۷۵۵ نانومتر و ۱۰۶۴ نانومتر داشته و در حال حاضر تنوع بیشتری به نسبت دستگاه های دیگر الکس سرد دارد. دلیل تمایل بیشتر شرکت ها به منظور تولید این دستگاه این است که می تواند علاوه بر لیزرموهای زائد، مشکلات پوستی را نیز درمان کند.

 

این دستگاه‌های دارای لیزر الکساندرایت و اندیگ هستند که به وسیله ی کوتاه کردن پهنای  پالس لیزر اندیگ به رفع کک و مک، جای جوش، جای زخم، رفع عروق واریسی و پیگمنت های پوستی دیگر می پردازد.

در حال حاضر این مدل محبوب ترین نوع دستگاه های لیزر در دنیا محسوب می شوند و عمده ی کلینیک های معتبر دنیا از این دستگاه ها استفاده می کنند. از جمله این دستگاه ها می توان به دستگاه های زیر اشاره کرد:

  • اول، لیزر جنتل مکس.
  • دوم، لیزر الکساندرایت لومینس.
  • سوم،‌ الکس الیت پلاس.
  • چهارم، آپوجی پلاس.

دستگاه لیزر الکساندرایت ترکیبی

این دستگاه ها چندین طول موج لیزر الکساندرایت، لیزر اندیگ، لیزر دایود دارند که ترکیب این سه طول موج سبب پاسخگویی بسیار عالی در پوست های گوناگون خواهد شد. تعداد این مدل در دنیا بسیار کم بوده و اگر بخواهیم دستگاهی با این استاندارد و دارای سه طول موج واقعی ودقیق در بازار جهانی بیابیم حداقل قیمت آن ۷۰۰ میلیون تومان می باشد و این سیستم ها را با دستگاه های ارزان قیمت و بی کیفیت اشتباه نگیرید.

سیستم خنک کنندگی این مدل، آب بوده و به طور معمول با ژل کار می کنند و اگر استاندارد های لازم را داشته و تولید کمپانی های معتبر اروپایی و آمریکایی باشند (که معمولا بالای ۶۰ هزار دلار قیمت دارند) می توانند جوابدهی بهتر و سرعت بیشتری نسبت به دستگاه های دیگر داشته باشند.

کاربرد دستگاه لیزر الکساندرایت را بشناسید:

لیزرهای الکساندرایت دارای تجهیزات قدرتمندی می باشند که باید به وسیله ی متخصص آموزش دیده به کار روند، به همین دلیل بیشتر در سالن­‌های رفع مو استفاده می­شوند. امروزه دستگاه لیزر موهای زائد خانگی که شامل لیزر Alexandrite باشد، موجود نیست.

نکته قابل توجه درباره ی از بین بردن موهای زائد این است که در حالت کلی موارد مربوط به بهداشت پوستی در محدوده ی طول موج ۷۵۵ نانومتر لانگ پلاس بوده که دارای بیشترین بازده خواهد بود. به همین جهت است که دستگاه لیزر الکساندرایت از بهترین و موثرترین مدل دستگاه لیزر است.

لیزر الکساندرایت مدلی از لیزر (تقویت نور با انتشار تابش تحریک شده) می باشد که به وسیله ی یک بلور الکساندریت نور پر انرژی تولید می‌ ­نماید. با عبور نور از بلور الکساندریت، پرتوی از نور ۷۵۵ نانومتر ساطع می­‌ کند که به رنگ قرمز است.

باید دقت کنید که طول نور مشخص می­کند که نور تا چه عمقی به پوست نفوذ کند.

لیزر الکساندرایت را می توان در حالت Q-Switch تنظیم نمود که سبب می­شود لیزر پرتوی پر انرژی در پالس های کوتاه تولید نماید. این همان چیزی است که در حذف موهای زائد تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید:
لیزر موهای زائد در شمال تهران | راهی آسان و موثر برای از بین بردن موهای زائد

همانطور که می­دانید بیشتر دستگاه­‌های لیزر مثل “دستگاه­‌های لیزر دایود” نیاز به ژل دارد. این نکته در برخی مواقع برای کاربران اذیت کننده است. دستگاه­های لیزر الکساندرایت برای این افراد یک دستگاه ایده آل است؛ زیرا نیاز به ژل نداشته و این خاصیت سبب شده تا دستگاه لیزر الکساندرایت به محبوبترین دستگاه لیزر مبدل شود.

دستگاه لیزر موهای زائد بدن
دستگاه لیزر موهای زائد بدن

این لیزر به منظور استفاده برای انواع پوست و مو موثرترین لیزر به حساب می­آید؛ زیرا این لیزر به اندازه لیزرهای دیگر روی پوست­های تیره­‌تری اثر نخواهد ­گذاشت. این لیزر بهتر است برای پوست‌های سفید و بسیار سبک به کار گرفته شود. همچنین بهتر است برای موهای نازک که بیشتر مدل های دیگر لیزر قادر به از بین بردن آن نمی باشند، به کار رود تا موثر عمل کند.

طول موج نور ساطع شده از لیزر الکساندرایت به راحتی به وسیله ی ملانین (سلول های رنگدانه) در موهای بدن جذب می­گردد و این سبب می­شود تا سلول‌­ها گرم شده و در آخر از بین بروند. باید دقت داشت که برای پوست­‌های بسیار تیره بهترین گزینه لیزر ان.دی یاگ است؛ چرا که طول اضافی پرتوی این لیزر بدون تأثیر در رنگدانه‌­های فولیکول پوست مو می­تواند نفوذ نماید.

مثل اجناس دیگر اوریجینال، دستگاه‌­های الکس نیز رقیبان تقلبی زیادی دارد. متاسفانه در بازارهای داخلی مواردی رویت می شود که دستگاه‌­های تقلبی الکس را به عنوان دستگاه‌­های اوریجینال به فروش می­رسانند.

برخی ویژگی­‌های خاص دستگاه لیزر الکساندرایت

  • اول، دارای سیستم خنک کننده کپسولی و قابلیت نصب خنک کننده زیمر آلمان.
  • دوم، اعمال دردهای قابل تحمل.
  • سوم، ایجاد التهاب موقتی.
  • چهارم، متورم شدن فولیکول مو (که نشان دهنده ی موفقیت پروسه لیزر مو می­باشد.)
  • پنجم، باید دقت کرد که پس از لیزر کردن نباید پوست را در معرض نور آفتاب قرار داد و همچنین از حمام کردن تا ۱۲ ساعت بپرهیزید.

دستگاه لیزر الکساندرایت به چه صورت کار می­کند؟

دستگاه لیزر الکساندرایت با اثرگذاری بر روی رنگدانه­‌های پوست و مو و داشتن طول موج حدود ۷۵۰ نانومتر، دارای عمق نفوذ کم بوده و بیشترین اثر را بر روی رنگدانه­‌‌ها می­گذارد. این طول موج سبب ایجاد تغییرات زیاد در لایه ایپدرم پوست می­شود. دستگاه لیزر الکساندرایت می­تواند سبب ازبین رفتن ملانین در پوست افراد شود که در این صورت کسانی که پوست برنزه و یا تیره دارند، باید در زمان کار با این دستگاه نهایت دقت خود را به کار ببرند. با وجود اینکه دستگاه های لیزر الکساندرایت مزایای زیادی دارد، امکان دارد سبب ایجاد عوارض خطرناکی نیز شود.

به کمک استفاده از لیزر الکساندرایت میزان رفع موهای زائد تقریبا ۷۰ درصد پس از تعداد توصیه شده به منظور درمان (که معمولاً بین ۶ الی ۸ برای موهای نازک­تر یا ۸ الی ۱۲ برای موهای ضخیم تر و تیره‌­تر) مطرح شده است.

همانطور که پیش تر هم اشاره نمودیم لیزر الکساندرایت از سریع­ترین لیزرها به حساب می­آید و در جلسات کمتری موهای زیادی را از بین خواهد برد. برای بیمارانی که مشغول به درمان نواحی بزرگتر بدن (مثل قفسه سینه، پشت، شانه ها، معده و یا پاها) هستند، بیشتر استفاده از لیزر الکساندرایت توصیه می­شود.

لیزر الکساندرایت تنها لیزری است که برای درمان فشار خون بالا توصیه می­شود، همچنین به عنوان “سندرم آمبرا” نیز مشهور است.

الکساندرایت بهتر است یا لیزر دایود؟

یکی از محبوب­ترین ها برای لیزر موهای زائد، لیزر دیود پالس می باشد که دارای پرتو کمی طولانی­تر از لیزر الکساندرایت است. بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۰۱، این دو لیزر با هم مقایسه شدند که مشخص شد کدام یک از این دو لیزر نتایج بلند مدتی دارند. نتایج نشانگر آن است که لیزر الکساندرایت سبب شد تا رشد مو ۸۵ درصد کم شود، در صورتی که لیزرهای دایود ۸۴ درصد منجر به کاهش تولید و رشد مو ‌­شدند. این مطالعه نشان داد که دستگاه دایود تفاوت خاصی با دستگاه الکسانداریت نداشته و می­تواند جایگزین بسیار مناسبی برای دستگاه الکساندرایت باشد. چهار جلسه درمانی با هر دو لیزر سبب کاهش ۹۰ درصد در رشد مو تا ۱۲ ماه شد.

در سال ۲۰۰۶، مطالعه دیگری بر روی اثر بخشی این دو لیزر صورت گرفت و مشخص شد که هر دو لیزر کار را با راندمان برابر انجام می­دهند.

موارد مورد توجه درباره ی دستگاه لیزر الکس سرد ارجینال اروپایی و آمریکایی

بیشتر بخوانید:
لیزر موهای زائد چیست؟ معرفی جدیدترین دستگاه های آن

دستگاه های لیزر الکساندرایت به دلیل داشتن قطعات با کیفیت طول عمر زیادی دارند. همانطور که پیش تر گفته شد، این دستگاه­‌ها نیاز به ژل نخواهند داشت. درنتیجه استفاده از دستگا­ه‌ لیزر الکساندرایت سبب بالا رفتن سرعت درمان می‌شود. دستگاه­‌های لیزر الکساندرایت تکنولوژی به روز دنیا را داشته که سبب محبوبیتشان گشته است.

مواردی که پیش از خرید دستگاه لیزر الکساندرایت باید به آن­ها دقت نمود:

  • اول، هزینه­‌های بالا و هنگفت.
  • دوم، عدم استفاده از ژل که سبب ایجاد سوزش شدید می­شود.
  • سوم، مناسب برای پوست­های روشن.
  • چهارم، پوست­‌های تیره در معرض خطر و عوارض بیشتری قرار می­گیرند.
  • پنجم، دوره لیزر طولانی تر.
  • ششم،‌ کلینیک باید دارای متخصص پوست و مجوزهای لازم باشد.

دستگاه لیزر الکساندرایت را در چه مواردی می‌­توان به کار برد؟

علاوه بر لیزر موهای زائد پوست، دستگاه لیزر الکساندرایت کابردهای ویژه دیگری نیز دارد. طول موج دستگاه لیزر الکساندرایت علاوه بر لیزر موهای زائد برای عروق واریسی و عنکبوتی نیز به علت انرژی بالا مناسب است. بدین معنا که با دستگاه لیزر الکساندرایت می‌توان عروق واریسی را درمان نمود. عروق واریسی موجود در ساق پا و صورت را تا ۸۰ درصد می‌توان به وسیله ی این دستگاه درمان نمود.

طول موج دستگاه لیزر الکساندرایت در محدوده ای است که می‌­توان به کاربردهای زیادی دست پیدا کرد. به علت تابش پالس های انرژی با توان بالا به وسیله ی دستگاه لیزر الکساندرایت می توان به منظور از بین بردن تتو خالکوبی نیز استفاده کرد. باید دقت داشت که تعداد جلسات به منظور از بین بردن تتو خالکوبی مختلف است؛ زیرا به نوع و مواد تتو، عمق نفوذ، طول عمر و کیفیت آن وابسته است.

همچنین اگر لیزر دستگاه الکساندرایت را در حالت پهنای پالس کوتاه قرار دهیم، سبب ایجاد قدرت و انرژی بالا شده که در این صورت می­‌توان از آن برای از بین بردن پیگمنت های پوستی مثل کک و مک های روی بدن و گونه رنگدانه غیر معمول و یا حتی خال استفاده نمود.

عوارض جانبی استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت

آیا عوارض جانبی استفاده از لیزر دستگاه الکساندرایت وجود دارد؟ شوربختانه مثل همه لیزرها، عوارض جانبی نیز در این دستگاه وجود دارد.

برای کسانی که پوست بسیار تیره دارند، خطر کمبود فشار خون وجود دارد. همانطور که پیش تر گفتیم، لیزر دستگاه الکساندرایت برای مراجعانی که پوست تیره دارند، مؤثر نیست. حتی در بین کسانی که پوست سبک­تری دارند، احتمال از بین رفتن رنگدانه از پوست وجود خواهد داشت. از سمت دیگر، حتی این خطر وجود دارد که پوست در اثر نور، بیش از اندازه ملانین تولید نماید، که می تواند سبب ایجاد لکه های تیره روی پوست گردد. درد در طول درمان شایع بوده اما نسبتاً کم است. یک ژل خنک کننده بیشتر بعد از درمان ناحیه اعمال می گردد تا سبب کاهش درد و جلوگیری از تورم شود. به دنبال این عمل، اغلب تورم و خارش وجود دارد، اما بعد از گذشت چند روز از میان خواهد رفت. احتمال دارد که پوست قرمز گردد. احتمال بسیار اندک حدود ۱۰ درصد وجود دارد که کبودی ایجاد شود، اما پس از مدتی کبودهای به وجود آمده از بین می­رود.

عوارض جانبی استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت

مطالعات جهانی صورت گرفته مشخص کرده که لیزر الکساندرایت به عنوان روشی مؤثر در رفع موها زائد می باشد.

مطالعات اثرات جانبی پوست تیره

۱۵۰ بیمار (۱۸ مرد و ۱۳۲ زن) با نوع پوست از IV تا VI تحت درمان با لیزر الکساندرایت قرار داشتند که فقط در ۲ درصد موارد عوارض جانبی رویت شد.

مطالعه اثر بخشی موهای زائد لیزر الکساندرایت:

۲۶ بیمار در طول یک دوره ۱۵ ماهه تحت درمان با فناوری پالس الکساندریت قرار داشتند. مدت زمان جلسات در طول مدت درمان از ۴ هفته تا ۳ و نیم ماه بود. نتایج مطالعه نشانگر آن است که متوسط ریزش مو بیش از ۸۸ درصد پس از ۳ ماه درمان نهایی وجود دارد.

مقایسه الکساندریت و الکترولیز به منظور رفع موهای زائد:

بعد از ۳ جلسه از بین بردن موهای زائد با لیزر الکساندریت در فواصل ۴ هفته، بیماران ۶ ماه بعد از ۷۴ درصد کاهش رشد مو نشان دادند. این در صورتی است که مطالعات نشانگر آنند که الکترولیز کاهش رشد موها را تنها ۳۵ درصد کم می کند. لازم به ذکر است که شیوه ی الکترولیز برخلاف لیزر، گالوانیک است. گالوانیک یک نسخه قدیمی از الکترولیز می باشد و با سرعت و کارآیی راه های جدید الکترولیز امروزی قابل مقایسه نمی باشد.

20 نظرات

  • خیلی از مقالات در مورد لیزر موهای زائد خوندم، اما این مقاله بهترین‌ها بود. اطلاعات مفید و مهمی رو در اختیارم قرار داد.

  • واقعاً عالی بود، اطلاعات خوبی درباره لیزر موهای زائد داده بودید. ممنونم از مطالب مفیدتون!

  • هر بار که به وبلاگ شما سر می زنم، اطلاعات جدیدی یاد می گیرم. با تشکر از مطالب خوب شما.🙂🙂

  • مطالب وبلاگ شما به زبان ساده و قابل فهم نوشته شده، این باعث شده تا بتونم ازشون استفاده کنم.

  • واقعاً مقاله‌ی جالبی در مورد لیزر موهای زائد خوندم. اطلاعات کاملی بود و بهم کمک کرد تا تصمیم به انجام این روش بگیرم.

  • از وقتی که با لیزر موهای زائد در کلینیک زیبایی باربد اقدام کردم، واقعاً راضی بودم. موهای زائد مزاحمتم را کاهش داده و احساس آرامش بیشتری می‌کنم. متشکرم از تیم حرفه‌ای باربد!

  • چه محتوای مفیدی در مورد لیزر موهای زائد! خیلی کمک کننده بود برام، حتماً می‌خوام امتحانش کنم.

  • واقعاً از نقدم که در مورد تجربه‌ی شخصی با لیزر موهای زائد نوشته شده، خوشحال شدم. حالا مطمئن‌ترم که قدمی به سمت انجام این روش بردارم.”

  • واقعاً ممنونم از توضیحات کامل در مورد لیزر موهای زائد. اطلاعاتتون به دردم خورد!

  • از تجربه لیزر موهای زائد در کلینیک زیبایی باربد خیلی راضی هستم. پرسنل آنها صبور و دوست‌داشتنی هستند .

  • تجربه لیزر موهای زائد در کلینیک باربد بسیار مثبت بوده است. نتیجه‌ها قابل ملاحظه‌ای بوده و همچنین روند کار نیز بسیار سریع بوده است.

  • ۲موضوع لیزر موهای زائد توی مقاله‌ی وبلاگ واقعاً جذاب بود. مزایا و معایب انجام این روش به خوبی توضیح داده شده.

  • مقاله‌ی وبلاگ درباره لیزر موهای زائد علاوه بر اطلاعات کامل، از تجربیات شخصی هم پر از ارزش بود. ممنونم از نویسنده!

  • مطلبی که درباره لیزر موهای زائد خوندم، کاربردی و مفهوم بود. حس می‌کنم بعد از انجام این روش، زندگی‌ام راحت‌تر خواهد شد.

  • به وبلاگ شما بسیار علاقمندم و همیشه با انتشار مطالب جدیدتان مشتاقانه منتظر شما هستم. از تلاش شما برای به اشتراک گذاشتن این محتواهای ارزشمند سپاسگزارم.

  • اطلاعات جامع و مفیدی درباره لیزر موهای زائد در این وبلاگ پیدا کردم. ممنونم از زحماتتون!

  • بعد از خوندن مطلب درباره لیزر موهای زائد، متوجه شدم چقدر روش موثریه و مطمئناً قراره امتحانش کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *