عوارض لیزر موهای زائد

در سال های  اخیر لیزر موهای زائد به یکی از بهترین راه‌ها برای خلاص شدن از دست موهای مزاحم بدن و صورت مبدل شده است. این راه موثر و ایمن، تنها روش دائمی حذف موهای زائد شناخته شده است. همه‌ی روش‌های درمانی و زیباسازی، هر چند هم کم ‌تهاجمی و ایمن، احتمال ایجاد عوارض را داشته و لیزر هم از این قاعده مستثنی نمی باشد.

در ادامه ی این متن می‌خواهیم عوارض لیزر موهای زائد را با یکدیگر مرور نماییم.

نکات کلیدی درباره‌ی عوارض لیزر موهای زائد:

  • اول، همه ی شیوه ‌های حذف موهای زائد با لیزر یا دستگاه‌های نوری، امکان دارد عوارضی به همراه داشته باشند.
  • دوم، احتمال عوارض لیزر موهای زائد با دستگاه‌هایی که طول موج و زمان تابش بیشتری دارند، بیشتر خواهد بود.
  • سوم، عوارض لیزر در کسانی که پوست ‌های تیره‌تری دارند، بیشتر رویت می‌شود.
  • چهارم، عوارض طبیعی لیزر شامل قرمزی، التهاب و پوسته پوسته شدن است.
  • پنجم، شایع‌ ترین عوارض حاد شامل ایجاد اسکار و تغییرات رنگ پوست می باشد.

تاثیر لیزرموهای زائد

دلیل بروز عوارض لیزر:

لیزر موهای زائد راهی کم ‌عارضه و ایمن است. با این حال مانند هر روشی احتمال بروز عوارض محدودی نیز وجود دارد. برای این که متوجه دلیل عوارض لیزر موهای زائد شوید، باید کمی درباره ی اساس کار این راه صحبت نماییم.

فیزیک لیزر به بیانی ساده تر:

زمانی ما یک جسم را مشاهده ‌می کنیم، به  این علت است که نور به آن جسم برخورد کرده، بازتاب گشته و به چشم ما  می‌رسد. در حقیقت اگر جسمی نوری را بازتاب نکند، ما نمی‌توانیم آن را مشاهده کنیم. مانند شیشه‌ای که بسیار تمیز شده است. شیشه‌ ی شفاف و تمیز همه ی پرتوهای نور را از خود عبور می‌دهد؛ درنتیجه نمی‌توان آن را دید. هر جسم علاوه بر بازتاب نور، بعضی از پرتوهای نور را جذب می‌کند. این که یک جسم کدام پرتوهای نور را جذب و کدام را بازتاب نماید، منجر می‌شود تا رنگ منحصر به فردی داشته باشد.

 

نور لامپ یا خورشید از اشعه‌ی نور با رنگ‌ها و طول موج‌های زیاد و مختلفی تشکیل شده است. در حقیقت تفاوت طول موج پرتوهای نوری، سبب رنگی شدن آن‌ ها می‌شود. اگر طول موج یک پرتوی نور میان ۴۸۰ تا ۷۵۰ نانومتر باشد، در محدوده‌ی نورهای مرئی قرار می‌گیرد. یعنی چشم توانایی تشخیص رنگ آن‌ها را دارد. حال وقتی جسمی را مثلاً سبز می‌بینیم، یعنی این جسم رنگ‌ های بنفش، آبی و قرمز را جذب کرده و رنگ سبز را بازتاب نموده است.

پس فهمیدیم که هر جسم، پرتوهای نوری با انرژی یا طول موج‌ خاص را جذب می نماید و باقی را بازتاب می‌ کند. برای مثال همه ما می‌دانیم رنگ سیاه در زیر نور خورشید نسبت به رنگ سفید زودتر گرم می‌شود.

پرتوهای نور موجود در لیزر، همه طول موج و انرژی یکسانی دارند. در دستگاه لیزر موهای زائد، پرتوی لیزر تولید شده طولی موجی دارد که به وسیله ی رنگدانه‌ای به نام ملانین به خوبی جذب می‌شود. ملانین رنگدانه‌ای می باشد که باعث رنگ موها و پوست می‌ گردد. مقدار ملانین در موها بسیار بیشتر است از پوست! این رنگدانه به صورت ویژه در پیاز و ساقه‌ی مو متمرکز شده است. هنگامی که لیزر به پوست برخورد می‌کند، ۳ برابر بیشتر از پوست به وسیله ی پیاز و ساقه ‌مو جذب می‌ شود؛ به همین منظور دستگاه لیزر به شکلی تنظیم شده که قبل از گرم شدن پوست، آسیبی انتخابی به پیاز و ساقه ‌ی مو وارد نماید. زمانی که پیاز مو آسیب دید، دیگر مویی از آن رشد نمی کند.

چرا لیزر عوارض دارد؟

برای این که پرتوی لیزر به پیاز مو برسد، باید از لایه‌ی سطحی پوست که اپی‌درم یا روپوست نام دارد، عبور نماید. پیاز مو در لایه‌ی دِرم قرار دارد که در زیر اپی‌درم قرار گرفته است. اپی‌درم مثل پیاز و ساقه‌ی مو دارای ملانین است. به همین منظور پرتوی لیزر در راه خود تا رسیدن به پیاز مو، کمی هم جذب اپی‌درم می‌ گردد. به همین منظور است که عوارضی مثل سوختگی، تغییر رنگ پوست، زخم و عوارض مشابه دیگر ایجاد خواهند شد.

میزان عوارض به چه عواملی وابسته است؟

این که لیزر چقدر عارضه دارد، به ویژگی‌های دستگاه و همچنین رنگ پوست متقاضی وابسته است. متفاضیانی که دارای پوست تیره‌تری هستند، بیشتر مستعد دچار شدن به عوارض پوستی می باشند؛ زیرا آن‌ها ملانین بیشتری در پوست خود دارند. تیرگی پوست می‌تواند ناشی از برنزه کردن و افزایش سن باشد یا این که به صورت ژنتیکی و طبیعی پوست تیره‌ای داشته باشید. به همین جهت اگر قصد انجام خدمات لیزر را دارید، باید فعلاً از آفتاب گرفتن و سولاریم خودداری کنید. عوامل دیگری که می‌توانند سبب بیشتر شدن احتمال عوارض لیزر موهای زائد شوند، شامل:

  • اول، طول موج لیزر.
  • دوم، مدت زمان تابش.
  • سوم، اندازه‌ی نقطه‌ی تابش.
  • چهارم، استفاده‌ی نامناسب از تکنیک‌های خنک‌سازی پوست.
بیشتر بخوانید:
علت جوش بعد از لیزر موهای زائد + راهکار درمان

هرچه طول موج دستگاه لیزر بیشتر و مدت زمان تابش کوتاه‌تر، احتمال وقوع عوارض جانبی کمتر است. افزایش طول موج و کاهش مدت زمان تابش منجر می‌شود تا انرژی کمتری جذب ملانین گردد. این اتفاق هم در اپی‌درم مشاده می‌شود و هم در پیاز مو. پس طول موج زیاد و مدت تابش کم سبب کاهش تاثیر لیزر بر حذف موها خواهد شد.

 

انتخاب درست پارامترهای مربوط به دستگاه لیزر، یعنی همان طول موج و مدت تابش همراه با استفاده از تکنیک‌های مناسب خنک‌سازی پوست، منجر به حداکثر رسیدن تاثیر لیزر و به حداقل رسیدن عوارض لیزر می‌ گردد. با توجه به این که دستگاه‌های لیزر معمولاً یک یا  دو نوع طول موج را تولید می‌نمایند، بسیار مهم است که دستگاهی متناسب با رنگ پوست شما انتخاب گردد. بیشتر مراکز لیزر موهای زائد فقط یک دستگاه لیزر دارند، اما در کلینیک باربد دستگاه لیزر مختلف استفاده می‌کنیم تا شاهد بیشترین تاثیر و کمترین عوارض باشیم.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

دو سه روز پس از لیزر، امکان دارد پوست ناحیه‌ی تحت درمان کمی قرمز شده و با درد همراه شود. اغلب بیماران می‌گویند که این درد مشابه با درد آفتاب سوختگی بوده و به خوبی می توان آن را تحمل کرد. اما خود فرآیند لیزر معمولاً دردناک نیست.

شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد را بشناسید:

عوارض روش‌های درمانی متفاوت به چند شکل پدیدار خواهند شد. بعضی عوارض طبیعی می باشند. به هر حال در طی لیزر یا دیگر روش‌های زیبایی، شما تغییری در ساختار طبیعی بدن به وجود می آورید و باید انتظار داشته باشید که بدن به آن تغییر واکنش نشان دهد. عوارض طبیعی مانند درد اندک، التهاب و قرمزی پوست است. این عوارض موقتی بوده و خیلی سریع ناپدید می‌شوند.

بعضی عوارض لیزر موهای زائد مثل پوسته پوسته شدن، موقتی و طبیعی اند؛ اما به ندرت رویت می‌شوند. عوارض دیگر لیزر مانند تغییر رنگ پوست و ایجاد اسکار، عوارض حاد این راه درمانی به حساب آمده و معمولاً ناشی از خطای درمانی می باشند. به صورت کلی لیزر موهای زائد روشی بسیار ایمن می باشد و عوارض جانبی به ندرت مشاهده خواهند شد.

درد، قرمزی و التهاب:

لیزر موهای زائد به صورت خاص پیاز مو و فولیکول‌های مو که ارگان‌های موساز بدن اند را مورد هدف قرار می‌دهد. آسیب زدن به هر بافتی، همراه با واکنش بدن است. به همین منظور تخریب انتخابی فولیکول‌ها می‌تواند سبب بروز واکنش‌هایی مثل قرمزی و التهاب پوست در محل‌های تحت درمان با لیزر گردد. امکان دارد پس از لیزر کمی احساس ذوق زدن پوست یا حساس شدن آن نسبت به لمس را تجربه نمایید. تورم نیز ممکن است مشاهده شود. البته همه‌ی افراد این علایم را تجربه نخواهند کرد.‌

شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد

به طور معمولا قرمزی و التهاب موقت بوده و خیلی زود ناپدید خواهند شد. نواحی پوست که دچار این عارضه می‌شوند، ظاهری مشابه پوست خواهند دارند که به تازگی وکس یا اپیلاسیون شده باشد. گاهی به منظور کاهش واکنش پوست به فرآیند لیزر، از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده می‌ گردد. قرمزی و التهاب قابل جلوگیری نبوده و از عوارض طبیعی لیزر موهای زائد به حساب می‌ آیند. درباره ی درمان، استفاده از کمپرس سرد بلافاصله پس از لیزر و استفاده از استروئیدهای موضعی (در صورت نیاز) می‌توانند سبب بهبود این عوارض گردند.

همانطور که پیش تر گفتیم، فرآیند لیزر موهای زائد نباید دردناک باشد. گاهی به علت حساسیت بالای پوست یا عدم استفاده از تکنیک‌های خنک‌سازی در طی درمان، بیمار دچار درد و سوزش پوست خواهد شد. اگر حساس بودن پوست، امکان دارد متخصص لیزردرمانی از بی‌حسی موضعی استفاده نماید. استفاده از کمپرس سرد بلافاصله پس از درمان نیز سبب کاهش درد خواهد شد. توجه داشته باشید که التهاب، قرمزی و درد معمولاً چند ساعت تا نهایتاً دو روز پس از لیزر درمانی برطرف می ‌شوند. علاوه بر کمپرس سرد، این عوارض لیزر پاسخ خوبی به حمام با آب سرد خواهند داد. ‌

پوسته پوسته شدن:

همانطور که گفتیم، پوسته پوسته شدن از عوارض محتمل لیزر موهای زائد می باشد و در صورتی که مراقبت‌های لازم را به درستی انجام دهید، نگران کننده یا خطرناک نمی باشد. این عارضه در درصد کمی از متقاضیان رویت می‌شود و معمولاً عارضه‌ای خفیف است. پوسته پوسته شدن سبب خشک و آسیب پذیر شدن پوست می‌ گردد. به همین جهت امکان دارد منجر به ایجاد زخم و اسکارهای پوستی گردد. مراقبت ‌های درست مانند استفاده از کرم‌های مرطوب کننده، می‌توانند باعث جلوگیری از ایجاد زخم‌ها شوند.

تغییر در رنگ پوست:

تغییرات خفیف در رنگ پوست از عوارض لیزر موهای زائدند. بسته به شرایط، امکان دارد پوست متقاضی پس از درمان، اندکی روشن‌تر یا تیره‌تر گردد. کسانی که پوستشان روشنی است، بیشتر دچار تیره شدن رنگ پوست خواهند شد. کسانی که پوستشان تیره‌تری است، بیشتر مستعد روشن شدن رنگ پوست می باشند.

بیشتر بخوانید:
لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی آقایان در تهران: همه چیزی که باید بدانید

هایپوپیگمنتیشن:

کم شدن رنگدانه‌ها یا همان روشن‌تر شدن رنگ پوست، هایپوپیگمنتیشن گفته می شود. معمولا این عارضه گذرا و موقت می باشد؛ اما می‌ تواند برای متقاضی آزاردهنده باشد. دلیل بروز این عارضه نامعلوم بوده و اثر آن می‌تواند تا چند ماهی ماندگار گردد، دور کردن محل تحت درمان از نور مستقیم خورشید و همچنین استفاده از کرم‌های ضد آفتاب به مدت ۶ هفته پیش و پس از لیزر موهای زائد در کم کردن احتمال بروز این عارضه تاثیرگذار است. استفاده از دستگاه لیزر با طول موج مناسب، زمان تابش کوتاه و همچنین استفاده‌ی درست از تکنیک ‌های خنک‌ سازی می‌توانند سبب جلوگیری از روشن شدن رنگ پوست یا هایپوپیگمنتیشن گردند.

هایپرپیگمنتیشن:

بیشتر شدن رنگدانه‌ها یا همان تیره‌تر شدن رنگ پوست، هایپرپیگمنتیشن گفته می شود. این عارضه گذرا و موقت می باشد و معمولاً طی ۳ تا ۴ هفته برطرف خواهد شد، هاپیرپیگمنتیشن را معمولاً هنگامی رویت می ‌کنید که پوست شما زخم شده و بهبود پیدا می کند. حتماً مشاهده کرده اید که جای زخم برای مدت زیادی تیره‌تر از نواحی مجاور خود می باشد. اگر لیزر منجر به زخم شدن یا ایجاد اسکار گردد، شاهد هایپرپیگمنتیشن خواهیم بود که برای مدت طولانی‌تری بر روی پوست خواهد ماند.

آسیب به چشم:

واضح است که در لیزر موهای زائد از اشعه‌ی پرقدرت لیزر استفاده می‌شود. به همین منظور خطر آسیب شدید به بینایی وجود دارد؛ به خصوص زمانی که می‌خواهیم موهای صورت را لیزر نماییم. استفاده از عینک‌های محافظ به وسیله ی بیمار و همچنین متخصص لیزر، خطر این عارضه را به کلی برطرف می‌ سازد.

خطر عفونت‌های پوستی:

عفونت‌ باکتریایی پوست در اثر لیزر بسیار نادر می باشد؛ اما در صورت آسیب دیدن روپوست یا اپی‌درم امکان دارد اتفاق بیفتد. اگر علائم عفونت (مثل التهاب، خارش، جوش و درد) را مشاهده کردید، حتماً با کلینیک تماس گرفته و از مصرف کرم‌های آنتی‌بیوتیک‌های موضعی و خود درمانی دوری کنید.

خطر عفونت‌های پوستی

اگر سابقه‌ی تبخال دارید، امکان دارد پس از لیزر دچار تبخال بر روی لب یا اطراف آن شوید. تبخال‌های لب و ناحیه‌ی تناسلی در اثر ویروسی تحت عنوان هرپس به وجود می آیند که معمولاً به شکل غیرفعال داخل بدن ایجاد می شوند. در صورت مواجهه با استرس (مثل تب کردن)، ویروس فعال شده و تبخال به وجود می آید. البته فعال شدن ویروس هرپس و تبخال زدن، عارضه‌‌ی شایعی نمی باشد.

سوختگی و تاول:

سوختگی و تاول از‌ عوارض شدید لیزر موهای زائدند که به علت خطای درمان و تکنیک‌های نامناسب لیزر درمانی به وجود می آیند. مراجعه به مراکز معتبر و حرفه‌ای، خطر این عارضه را به حداقل خواهد رساند. استفاده از دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته و به کارگیری تکنیک‌های خنک‌سازی مناسب، از مواردی می باشند که خطر سوختگی و تاول را تا اندازه ی زیادی کم می کنند.

اسکار و زخم:

ایجاد اسکار و زخم را نمی‌توان از عوارض لیزر موهای زائد دانست؛ اما اگر پزشک یا متخصص لیزر اشتباهی در طول فرآیند درمان انجام دهد، امکان دارد پوست شما زخم  و دچار آسیب شود. می توان با انتخاب مراکز معتبر و حرفه‌ای برای لیزر، احتمال این عارضه را به حداقل ‌رساند. دلیل دیگر ایجاد اسکار، عدم پیروی از توصیه‌های مراقبتی پس از لیزر است. پس همه ی نکات مهم می باشند و شما باید تمامی آن ها را رعایت کنید.

لیزر موهای زائد تهران

در کلینیک زیبایی باربد، روش لیزر موهای زائد با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و به‌روز، توسط تیم متخصص انجام می‌شود. این روش، با تکنولوژی لیزر دقیق و قدرتمند، به منظور نابودی ریشه‌های مو و جلوگیری از رشد آینده آنها عمل می‌کند. به همین دلیل، با انجام این روش، شما می‌توانید از مشکل موهای زائد برای همیشه خلاص شوید و پوستی صاف و بدون موهای زائد را تجربه کنید.

از دیگر مزایای روش لیزر موهای زائد در کلینیک باربد می‌توان به سرعت انجام روش، عدم نیاز به زمان بازیابی بعد از عمل، کاهش خطرات و عوارض جانبی ناشی از روش‌های دیگر و دقت بالای دستگاه‌های لیزر اشاره کرد.

با تماس با کلینیک باربد و هماهنگی با تیم متخصص، می‌توانید جهت دریافت خدمات لیزر موهای زائد و اطلاعات بیشتر به صفحه سرویس لیزر موهای زائد در کلینیک باربد مراجعه کنید. این صفحه شامل جزئیات مربوط به روش، تجربه‌ی بیماران و اطلا

عات تماس با کلینیک می‌باشد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و رزرو وقت مشاوره، به آدرس زیر مراجعه کنید:

لیزر موهای زائد در تهران (کلینیک زیبایی باربد)

اگر به دنبال روشی موثر و ایمن برای از بین بردن موهای زائد خود هستید، کلینیک باربد با استفاده از تکنولوژی لیزر پیشرفته و تیم متخصص خود، گزینه‌ی ایده‌آلی برای شماست. با اطلاعات بیشتر از صفحه سرویس لیزر موهای زائد در کلینیک باربد، می‌توانید تصمیم درستی را برای رسیدن به پوستی صاف و بدون موهای زائد بگیرید.

منبع: Laser hair removal – NHS (www.nhs.uk)

20 نظرات

  • از تجربه لیزر موهای زائد در کلینیک زیبایی باربد خیلی راضی هستم. پرسنل آنها صبور و دوست‌داشتنی هستند .

  • اطلاعات جامع و مفیدی درباره لیزر موهای زائد در این وبلاگ پیدا کردم. ممنونم از زحماتتون!

  • من چند هفته پیش لیزر موهای زائد رفتم و دقیقاً همچین چیزی که توی وبلاگتون نوشته بودید، اتفاق افتاد. عالی بود!

  • بهترین تصمیمی که گرفته‌ام این بوده است که با لیزر موهای زائد در کلینیک باربد آشنا شوم. موهای اضافی حال و هوای زیبایی‌ام را کاملاً تغییر داده‌اند.

  • از تجربه‌ها و نکات کاربردی در مورد لیزر موهای زائد که توی وبلاگتون به اشتراک گذاشتید، خیلی خوشم اومد.

  • توضیحاتی که در مورد لیزر موهای زائد خوندم، بیش از انتظارم بود. به خصوص اینکه مزایا و معایبش به طور صادقانه ذکر شده.

  • مقاله‌ی وبلاگ درباره لیزر موهای زائد علاوه بر اطلاعات کامل، از تجربیات شخصی هم پر از ارزش بود. ممنونم از نویسنده!

  • کلینیک باربد را به همه توصیه می‌کنم. لیزر موهای زائد رو انجام دادم و واقعااا راضی بودم.

  • بعد از خوندن مطلب درباره لیزر موهای زائد، متوجه شدم چقدر روش موثریه و مطمئناً قراره امتحانش کنم.

  • تجربه لیزر موهای زائد در کلینیک باربد بسیار مثبت بوده است. نتیجه‌ها قابل ملاحظه‌ای بوده و همچنین روند کار نیز بسیار سریع بوده است.

  • واقعاً مقاله‌ی جالبی در مورد لیزر موهای زائد خوندم. اطلاعات کاملی بود و بهم کمک کرد تا تصمیم به انجام این روش بگیرم.

  • خدمات لیزر موهای زائد در کلینیک باربد واقعاً موثر بوده است. من از جایی دیگر نتوانسته بودم نتایج بهتری بگیرم. پرسنل محترم و متعهدی دارند.

  • واقعاً از نقدم که در مورد تجربه‌ی شخصی با لیزر موهای زائد نوشته شده، خوشحال شدم. حالا مطمئن‌ترم که قدمی به سمت انجام این روش بردارم.”

  • واقعاً لذت بردم از خوندن مطلب درباره لیزر موهای زائد. اطلاعات ارزشمندی رو دریافت کردم و مرسی از تیم وبلاگ!

  • ۲موضوع لیزر موهای زائد توی مقاله‌ی وبلاگ واقعاً جذاب بود. مزایا و معایب انجام این روش به خوبی توضیح داده شده.

  • مطلبی که درباره لیزر موهای زائد خوندم، کاربردی و مفهوم بود. حس می‌کنم بعد از انجام این روش، زندگی‌ام راحت‌تر خواهد شد.

  • به وبلاگ شما بسیار علاقمندم و همیشه با انتشار مطالب جدیدتان مشتاقانه منتظر شما هستم. از تلاش شما برای به اشتراک گذاشتن این محتواهای ارزشمند سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *