انواع دستگاه لیزر الکساندرایت را بشناسید

نکات قبل از لیزر موهای زائد و رعایت آن‌ها، به اندازه انتخاب دستگاه و مدل لیزر در رسیدن به نتیجه مطلوب، نقش به سزایی دارد. پس به هیچ عنوان فکر نکنید که چون لیزر فرایندی بی‌خطر و بدون عارضه می باشد، نیازی به مراقبت و رعایت نکات بهداشتی نخواهد داشت. برخی مواقع عدم توجه به همین نکات ساده، سبب بروز عوارض ماندگار در پوست می شود. بعضی نکات باید پیش از آغاز جلسات لیزر موهای زائد بدن رعایت گردد تا سلامت جسمی شما به خطر نیفتد. نکات دیگر نیز باید در طول جلسات دوره لیزر، رعایت گردد؛ چه یک یا دو روز پیش از انجام هر جلسه و چه در فاصله زمانی یک ماهه میان دو جلسه. امکان دارد به علت وجود بعضی بیماری‌ ها یا مصرف داروهایی خاص، انجام لیزر برای شما امکان نداشته باشد. در این شرایط باید با یک پزشک متخصص مشورت نمایید تا بهترین راهکار برای شما تجویز گردد.

به صورت کلی دو دسته مراقبت و راهنمایی پیش از انجام لیزر موهای زائد بدن و لیزر موهای زائد صورت وجود داشته که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت. یک دسته به شرایط بدنی شما بستگی دارد و یک دسته از نکات پیش از لیزر موهای زائد، به طور عمومی برای همه افراد صدق می کند.

باید ها و نباید های قبل از لیزر موهای‌ زائد:

لیزر موهای زائد، موثرترین راه حذف موهای زائد بدن برای همیشه شناحته شده است. برای این که نکات مراقبتی پیش یا حین انجام لیزر را بگوییم، اول باید بدانید که لیزر چگونه کار می ‌کند. پر تکرارترین سوال مراجعین، درباره ی عوارض و خطرات لیزر موهای زائد می باشد. باید اشاره نماییم که لیزر مو حدود ۶۰ سال قبل اختراع شده و در این سال‌ ها، در حال پیشرفت فناوری و بهینه ‌سازی بوده است.

امروزه سازمان ‌های غذا و دارو آمریکا و کشورهای پیشرفته ی دیگر دنیا و همچنین در ایران، لیزر موهای زائد یک راه بی‌ خطر، ایمن و کاملا مجاز برای حذف موهای زائد بدن می باشد؛ اما به شروطی:

  • اول، استفاده از دستگاه‌ های استاندارد.
  • دوم، در مراکز معتبر انجام شود.
  • سوم،‌ زیر نظر پزشک و سوپروایزر لیزر صورت پذیرد.

در غیر این صورت امکان دارد عوارضی به دنبال داشته باشد. همچنین رعایت نکات مراقبتی پیش از لیزر در از بین رفتن عوارض و بالا بردن عملکرد موثر لیزر، نقش کلیدی خواهد داشت. به بیان دیگر، رعایت نکات پیش از لیزر موهای زائد، به شما کمک می‌ نماید تا از درد و سوختگی پوست خود جلوگیری نمایید، عوارض لیزر را کم کنید و همچنین در تعداد جلسات کمتری، به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

باید ها و نباید های قبل از لیزر موهای‌ زائد

برای انجام لیزر موهای زائد، امواج پرقدرت نور لیزر در طول‌ موج‌ های مخصوصی به پوست و محل رویش موها، تابیده خواهد شد. پرتو لیزر به وسیله ی بافت مو و فولیکول سازنده مو، جذب می‌ گردد. فولیکول همان قسمتی از مو بوده که ریشه یک تار مو در آن قرار گرفته و فرایند تولید و رشد مو را بر عهده گرفته است. با از بین رفتن فولیکول‌ های مو، دیگر هیچ تولید و رشد مویی نیز انجام نمی شود.

نکات قبل از لیزر موهای زائد

این نکات مشخص می کنند که چه دستگاه و طول موج لیزری برای شما مناسب ‌تر می باشد و همچنین چه مراقبت‌هایی را پیش از جلسات لیزر باید در پیش بگیرید.

رنگ پوست:

از مهمترین نکات پیش از لیزر موهای زائد که باید به آن توجه نمود، رنگ پوست افراد است. تیره یا روشن بودن پوست در میزان اثربخشی لیزر، طول موج انتخابی و همچنین طریقه ی انجام آن، تاثیرگذار است. اگر رنگ پوست شما روشن باشد، پرتوهای لیزر به صورت مستقیم به فولیکول ‌ها و ریشه مو می ‌رسند و به وسیله ی ملانین مو جذب می‌ گردند. اما در پوست ‌های تیره، فرایند به همین سادگی پیش نخواهد رفت.

در پوست های تیره، مقدار زیادی رنگ ‌دانه در پوست تجمع یافته که امکان دارد قسمتی از امواج لیزر را جذب نمایند. این کار سبب سوختگی بیشتر و البته کم شدن اثربخشی لیزر می شود. به منظور رفع این مشکل، پزشک شما امکان دارد بهترین دستگاه لیزر موهای زائد را به شما پیشنهاد دهد؛ دستگاه‌ هایی با کارایی بیشتر که طول موج مناسب‌تری برای پوست شما دارند.

اگر رنگ پوست شما روشن و از تایپ ۱ یا ۲ می باشد، لیزرهای الکس را به شما ‌پیشنهاد می کنیم. این دستگاه‌ ها بیشترین آسیب را به فولیکول‌ها و موها وارد می ‌نمایند. با این وجود چون پوست شما روشن می باشد، میزان سوختگی و درد کمتری را نیز حس خواهید نمود.

اگر تایپ پوست شما تیره ‌تر و از درجه ۳ یا ۴ می باشد؛ لیزرهای دایود مناسب‌ترند. به این علت که جذب انرژی به وسیله ی ملانین و رنگدانه ‌های دیگر موجود در پوست و مو، در طول موج دایود کمتر می باشد و در نهایت، سوختگی و عوارض پوستی شما هم کمتر می شود.

بیشتر بخوانید:
آیا نتایج لیزر موهای زائد برای همه یکسان است؟

در آخر باید توجه داشته باشید که اگر پوست روشنی دارید، باید بیشتر مراقب آفتاب سوختگی باشید. به خصوص پیش از انجام لیزر موهای زائد. در غیر این صورت، با تنها یک بار حمام آفتاب، یک یا دو تایپ پوست خود را تیره‌تر خواهید کرد و در عمل لیزر کردن برای شما سخت‌تر می شود.

 انجام تتو و خالکوبی پیش از لیزر:

یکی از مشکلات پوستی که امکان دارد خودتان به وجود آورید، تتو نام دارد.این کار سبب از بین رفتن تاثیر لیزر و ایجاد سوختگی در پوست می‌ گردد. در حقیقت مناطقی که تتوهایی با اندازه‌های متوسط یا بزرگ دارند، قابل لیزر نخواهند بود. تنها بعضی دستگاه‌های خاص امکان دارد بتوانند تا اندازه ای موهای زائد آن نواحی را کم کنند. پس اگر قصد انجام تتو دارید، تا پیش از پایان جلسات لیزر، آن را فراموش کنید.

جنس موها در لیزر موهای زائد:

نکته ی مهم دیگر، جنس موهای زائدی است که قرار است لیزر ‌شوند. به صورت کلی هرچه موها ضخیم‌تر و تیره‌تر شوند، جذب امواج لیزر در آن ‌ها افزایش می یابند. به منظور رفع موهای زائد نازک و روشن، باید با کمک پزشک خود به یک روش لیزر مناسب دست یابید. همچنین اگر پیش تر تجربه انجام لیزر را داشتید، حتما نتایج آن را در جلسه مشاوره مطرح نمایید تا برای برنامه‌ریزی جلسات و انتخاب طول موج مناسب، در نظر گرفته شود.

گاهی گفته می شود موهای نازک خود را با یک دستگاه و موهای ضخیم را با دستگاه دیگری لیزر نمایید. برای موهای نازک باید دستگاه‌هایی را به کار ببرید که بتوانند به شکلی، انرژی خروجی پرتوهای لیزر را چند برابر نمایند. این یعنی انتقال انرژی بیشتر به موهای نازک و روشن و در نتیجه سوختن آن ها.

داروها و مکمل‌های غذایی پیش از لیزر موهای زائد:

لیزر موهای زائد فرایندی علمی و درمانی بر پایه دانش پزشکی و علم فیزیک بوده که سبب توقف کامل رشد مو می شود. به همین علت همواره دقت می‌شود که هیچ ماده دارویی سبب برهم خوردن شرایط مناسب لیزر و ایجاد عوارض برای شما نشوند. پس اگر هر نوع دارو یا مکمل غذایی مصرف می‌ نمایید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

نکات قبل از لیزر موهای زائد

همچنین وجود بعضی بیماری ‌های زمینه‌ای، مشکلات پوستی و شرایط خاص باید به وسیله ی پزشک بررسی شود. امکان دارد جلسات لیزر کمی جا به جا شود و به تعویق بیفتد. همچنین امکان دارد برنامه درمانی و مراقبتی جداگانه‌ای برای شما در نظر گرفته شود تا بتوانید لیزر موهای زائد را به پایان برسانید.

سوابق پزشکی و مصرف دارو

اگر به بیماری خاصی دچارید یا دارویی مصرف می‌کنید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید. بعضی فکر می ‌کنند چون لیزر تنها با پوست آن‌ ها در تماس می باشد، هیچ ربطی به بیماری و فرایند های داخل بدن آن ‌ها ندارد. در صورتی که این طور نمی باشد. هر چند لیزر موهای زائد عوارض خاصی در پی ندارد اما در بعضی شرایط نباید انجام شود و یا باید با نظارت پزشک صورت گیرد. به عنوان مثال:

  • اول، خانم های باردار نباید لیزر کنند.
  • دوم، برای بیماران مبتلا به صرع لیزر بسیار خطرناک می باشد.

‌در صورت داشتن سوابق بیماری‏ هایی مانند بیماری‌ های زیر آن را با پزشک خود درمیان بگذارید:

  • اول، بیماری های عصبی و روحی.
  • دوم،‌ ویتیلیگو.
  • سوم، اختلالات هورمونی.
  • چهارم،‌ MS.
  • پنجم،‌ کیست تخمدان.
  • ششم،‌ نازایی.
  • هفتم،‌ حساسیت پوستی و دارویی.
  • هشتم، بیماری ‏های تیرویید.
  • نهم، پریود نامنظم.
  • دهم،‌ سابقه تبخال.
  • یازدهم، دیابت.

لیزر موهای زائد در مصرف بعضی داروها تداخل ایجاد می ‌نماید. به عنوان مثال: مصرف داروهای آلفاهیدروکسی و بتاهیدروکسیل، هیدروکینون، رتینول / رتینوید، تازوراک و دیفرین از یک هفته تا دو هفته پیش از انجام لیزر باید آن ها را قطع نمایید. همچنین افرادی که داروی آکوتان (برای درمان آکنه شدید) و یا داروهایی مثل آن را مصرف کرده باشند، تا ۶ ماه نمی توانند لیزر موهای زائد انجام دهند.

اگر داروهای خاصی مثل ماینوکسیدیل، کورتون، فنی‏تویین، سیکلوسپورین، Retin_A، ایزوترتینوئین (راکوتان) و غیره مصرف می ‌نمایید، با پزشک خود مشورت کنید. به عنوان مثال اگر راکوتان مصرف کرده باشید، تا یک ماه لیزر نکنید. بیماری‏ های فعال پوستی مثل کهیر، اگزما، زگیل، هرپس (تبخال) و جوش فعال در محل مورد نظر لیزر باید رفع شود تا بتوان لیزر را انجام داد.

بیشتر بخوانید:
لیزر موهای زائد زیر بغل در تهران

از نکات پیش از لیزر موهای زائد، توجه به سلامت پوست و شرایط آن را می توان ذکر کرد. به عنوان مثال اگر شما مستعد زخم های سردید، باید پیش از انجام لیزر، با کمک داروهای ضد ویروسی مثل والترکس مشکل خود را رفع کنید.

همچنین در صورت وجود لک و پیسی، هر نوع زخم و جراحت غیر عادی، خال گوشتی و یا هر نوع تغییر رنگ یا تغییر در ساختار و بافت پوست، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. در حقیقت نخست باید به درمان مشکلات پوستی خود پرداخته، بعد از لیزر موهای زائد استفاده نمایید. در غیر این صورت یا لیزر برای شما نتایج مطلوبی به دنبال نخواهد داشت و یا با عوارض و خطراتی مواجه خواهید شد.

مصرف آنتی ‌بیوتیک و تاثیر آن در لیزر

آنتی بیوتیک‌ ها امکان دارد حساسیت به نور را در پوست شما بیشتر کنند. اگر به علت بیماری ناچار به مصرف آن می باشید باید با پزشک خود مشورت کنید. باید یک هفته قبل از انجام لیزر، مصرف آنتی‌ بیوتیک را قطع کنید. همچنین اگر به مدت طولانی از این داروها استفاده کرده باشید نیز بهتر است برای انجام لیزر موهای زائد کمی مکث نمایید. در حقیقت آنتی بیوتیک‌ها سبب افزایش جذب انرژی لیزر در رنگدانه ‌های پوست و در آخر سوختگی و عوارض بیشتر بعد از انجام لیزر می ‌گردند.

راهنمایی‌ ها و نکات قبل از لیزر موهای زائد

یک ماه قبل از آغاز جلسات لیزر باید از هر عملی که سبب تیره شدن پوست و تجمع رنگدانه‌ها در زیر پوست می‌ شود، بپرهیزید. به عنوان مثال موارد زیر ممنوع است:

  • اول، آفتاب گرفتن.
  • دوم، در معرض تابش خورشید بودن.
  • سوم، برنزه کردن به وسیله ی دستگاه سولاریوم یا کرم‌ها و محصولات برنزه کننده.
  • چهارم، قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش.

در غیر این صورت قسمتی از امواج لیزر به وسیله ی پوست شما جذب می شود که از یک سمت، اثر بخشی لیزر را کاهش می‌ دهد و از سمت دیگر میزان درد و سوختگی را بیشتر می کند. به عنوان مثال اگر مناطقی از پوست خود را لیزر می ‌کنید که بیشتر در معرض نور آفتاب می باشند، بهتر است این کار را در فصل سرد سال انجام دهید.

راهنمایی‌ های قبل از لیزر موهای زائد

اپیلاسیون: قبل از انجام لیزر نباید اپیلاسیون کنید. یا از کرم‌ های موبر و واکس نیز پرهیز کنید؛ زیرا این راه ها، موهای شما را از فولیکول‌ها خارج خواهند کرد. در حقیقت برای رفع موهای زائد بدن، باید امواج لیزر به وسیله ی بافت مو و ریشه آن جذب گردند تا به فولیکول‌ها آسیب وارد شود. در صورت عدم وجود مو، لیزر کاری بیهوده است.

تزریق بوتاکس و فیلر: در صورت تزریق ژل، بوتاکس و هر مدل فیلر در ناحیه‌ای که می‌خواهید لیزر کنید، باید ۲ هفته تا یک ماه به تشخیص پزشک متخصص منتظر بمانید. همچنین قبل از اینکه دو هفته از لیزر موهای زائد شما نگذشته باشد، نمی‌توانید تزریق ژل و فیلر انجام دهید.

لایه‌ برداری و جوانسازی: یک ماه پیش از انجام لیزر، نباید از راه های لایه ‌‏برداری و جوانسازی پوست استفاده کنید. در حقیقت تا جای ممکن پیش و پس از لیزر، هیچ آسیبی نباید به پوست شما وارد شود.

لیزر موهای زائد در زمان دوران قاعدگی بانوان

بر خلاف باور مردم، لیزر کردن در دوران پریودی هیچ مشکلی به وجود نمی آورد. در نهایت بر اساس برنامه زمان ‌بندی شده خود جلسات لیزر را پیش ببرید. حتی می ‌توانید لیزر ناحیه بیکینی یا شرمگاه خود را در دوران پریود ادامه دهید. نکته ی مهم، عدم اپیلاسوین یا وکس این مناطق می باشد: زیرا وجود ریشه و فولیکول مو برای اثربخشی لیزر بسیار ضرورت دارد.

توصیه‌ ها و نکات قبل از لیزر موهای زائد

روز قبل از جلسه لیزر شیو کنید. البته به یاد داشته باشید که اصلاح مو را باید به وسیله ی تیغ انجام شود؛ از واکس یا اپیلاسوین پرهیز کنید. وجود موهای بلند زمان لیزر چند مشکل برای شما به وجود می آورد.

  • اول، قسمت زیادی از انرژی پرتوهای لیزر به وسیله ی موهای بلند روی پوست شما جذب می‌ شود؛ به همین جهت اثر بخشی لیزر کم می شود.
  • دوم، موهای بلند بعد از هر شات لیزر می ‌سوزند و گرمای زیادی تولید می‌کنند. حتی امکان دارد موی در حال سوختن به پوست شما چسبیده و باعث درد و سوزش بیشتری شود.

در حقیقت بهترین حالت این است که موهای شما داخل پوست و فولیکول باقی بمانند تا امواج لیزر را جذب نمایند. این کار به فولیکول‌ های زیر پوست آسیب ‌رسانده و بعد از چند جلسه، دیگر فولیکول قدرت تولید موی جدید را نخواهد داشت.

20 نظرات

  • واقعاً دستتون درد نکنه بابت مطالب آموزشی و مفیدی که در مورد لیزر موهای زائد ارائه داده بودید. عالی بود!

  • واقعاً مقاله‌ی جالبی در مورد لیزر موهای زائد خوندم. اطلاعات کاملی بود و بهم کمک کرد تا تصمیم به انجام این روش بگیرم.

  • منم به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد لیزر موهای زائد بودم و خوشحالم که به این وبلاگ برخوردم. مطالبتون عالیه!

  • واقعاً عالی بود، اطلاعات خوبی درباره لیزر موهای زائد داده بودید. ممنونم از مطالب مفیدتون!

  • بهترین تصمیمی که گرفته‌ام این بوده است که با لیزر موهای زائد در کلینیک باربد آشنا شوم. موهای اضافی حال و هوای زیبایی‌ام را کاملاً تغییر داده‌اند.

  • پست های وبلاگ شما همیشه با موضوعات جذاب و کاربردی بوده‌اند. ممنونم از تمامی تلاش شما برای تهیه این مطالب.

  • اطلاعات جامع و مفیدی درباره لیزر موهای زائد در این وبلاگ پیدا کردم. ممنونم از زحماتتون!

  • واقعاً ممنونم از توضیحات کامل در مورد لیزر موهای زائد. اطلاعاتتون به دردم خورد!

  • مطلبی که درباره لیزر موهای زائد خوندم، کاربردی و مفهوم بود. حس می‌کنم بعد از انجام این روش، زندگی‌ام راحت‌تر خواهد شد.

  • هر بار که به وبلاگ شما سر می زنم، اطلاعات جدیدی یاد می گیرم. با تشکر از مطالب خوب شما.🙂🙂

  • از وقتی که با لیزر موهای زائد در کلینیک زیبایی باربد اقدام کردم، واقعاً راضی بودم. موهای زائد مزاحمتم را کاهش داده و احساس آرامش بیشتری می‌کنم. متشکرم از تیم حرفه‌ای باربد!

  • واقعاً لذت بردم از خوندن مطلب درباره لیزر موهای زائد. اطلاعات ارزشمندی رو دریافت کردم و مرسی از تیم وبلاگ!

  • توضیحاتی که در مورد لیزر موهای زائد خوندم، بیش از انتظارم بود. به خصوص اینکه مزایا و معایبش به طور صادقانه ذکر شده.

  • واقعاً از نقدم که در مورد تجربه‌ی شخصی با لیزر موهای زائد نوشته شده، خوشحال شدم. حالا مطمئن‌ترم که قدمی به سمت انجام این روش بردارم.”

  • چه محتوای مفیدی در مورد لیزر موهای زائد! خیلی کمک کننده بود برام، حتماً می‌خوام امتحانش کنم.

  • هیچوقت فکر نمی‌کردم لیزر موهای زائد اینقدر موثر باشه. مطالب جذابی در وبلاگ شما بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *