تاثیر لیزرموهای زائد

در سال های گذشته، از بین بردن موهای زائد به وسیله ی راه های مدرن و به کارگیری تکنولوژی های روز دنیا، به یکی پرطرفدارترین تکنیک های زیبایی و درمانی تبدیل گشته است.

تکنیک های مختلفی مثل الکترولیز، لیزر مو، IPL، لیزر خانگی و غیره به منظور از بین بردن موهای زائد ناشی از مصرف داروهای هورمونی، ابتلا به دیابت، تیروئید و مشکلات پوستی یا اجتناب از شیوه ‌های سنتی و اپیلاسیون و شیو کردن وجود دارد. هر کدام از این تکنیک ها، روی هر بیمار اثر متفاوتی می گذارد.

چرا پس از لیزر جوش می زنیم؟

بسته به میزان حساسیت ‌های پوستی و گستردگی موهای زائد در شخص، امکان دارد عوارض جانبی متفاوتی روی پوست بیمار به وجود آید. یکی دیگر از عوارض جانبی جوش بعد از لیزر موهای زائد است که امکان دارد که بعضی بیماران به آن دچار گردند.

دیگر عوارض جانبی احتمالی لیزر مو:

  • اول، التهاب.
  • دوم، تورم.
  • سوم، سوزش.
  • چهارم، خارش.
  • پنجم، پوسته پوسته شدن.
  • ششم، تغییر رنگ دانه های پوست.
  • هفتم، تیره تر یا روشن تر شدن برخی از قسمت هایی که تحت درمان لیزر قرار گرفتند.

دلایل ایجاد جوش پس از لیزر موهای زائد:

مهمترین عللی که سبب ایجاد جوش پس از لیزر موهای زائد می شود عبارتند از:

استفاده بیش از اندازه از کرم زینک اکساید

کرم زینک اکساید باعث قرمزی و التهاب پوست می شود. به طور معمول پزشک متخصص لیزر توصیه می کند که بعد از لیزر مو از این کرم استفاده کنید. اما باید دقت داشته باشید که کرم زینک اکساید باید به اندازه ی لایه ای نازک روی پوست مالیده شود. چرا که اگر این کرم بیش از حد استعمال گردد، می تواند بعد از لیزر جوش ساز شود.

تنظیمات نامناسب دستگاه لیزر

مکانیسم لیزر موهای زائد بدین شکل است که پرتوی لیزر از سطح پوست عبور نموده و ملانین های ریشه ی مو آن را جذب می کنند و حرارت بالای ایجاد شده به وسیله ی لیزر، فولیکول های مو را می سوزاند. بدین ترتیب با از بین رفتن فولیکول ها، موهای زائد رشد نمی کنند، اگر اپراتور لیزر مهارت کافی به منظور تنظیم تعداد پالس و مدت زمان پالس های لیزر متناسب با پوست و موی شما را نداشته باشد، پس از لیزر جوش و التهاب شدید بر روی پوست به وجود می آید.

جوش بعد از لیزر موهای زائد

حساس بودن پوست

پوست برخی از افراد بسیار حساس بوده و با کمترین تحریکی جوش می زند و به التهاب دچار می شوند. معمولا کسانی که پوستشان روشن است به این حالت گرفتار می شوند. البته حتی اگر پوست فردی تیره باشد و به طور مناسب از دستگاه لیزر استفاده نکند، بعد از لیزر جوش خواهد زد.

پوست های چرب

کسانی که پوستشان چرب است، منافذ پوست آن ها بسته شده است. لیزر موهای زائد، باعث تحریک پوست می شود. بدین ترتیب غدد چربی زیر پوست، چربی بیشتری ترشح می نمایند. هر چه پوست چربی بیشتری بسازد، جوش های بیشتری روی سطح پوست به وجود می آورد. از این رو عارضه ی جوش زدن پس از لیزر معمولاً در افراد با پوست های چرب بیشتر رخ می دهد.

ابتلا به بیماری های خاص

متخصصان مطالعات زیادی درباره ی عوارض جانبی لیزر مو با دستگاه های مختلف انجام دادند. بر طبق آمارهای بدست آمده، کسانی که به بیماری های خاص مانند عفونت های پوستی، دیابت و اختلال در سیستم ایمنی بدن مبتلا هستند، جوش زدن پس از لیزر متداول تر می باشد. پس اگر دچار بیماری خاصی هستید و یا از داروهای هورمونی استفاده می کنید، قبل از انجام لیزر موهای زائد باید پزشک متخصص خود را در جریان قرار دهید تا دچار این عارضه نگردید.

آلودگی محیط و بهداشتی نبودن هندپیس لیزر

بهداشتی نبودن محیطی که پروسه ی لیزر در آن انجام می گردد، به خصوص آلودگی هندپیس لیزر از دلایل جوش زدن پس از لیزر می باشد. زمانی که برای لیزر موهای زائد خود به کلینیک مراجعه می کنید، حتما از رعایت اصول بهداشتی اطمینان یابید. حتی به منظور اطمینان بیشتر می توانید از اپراتور لیزر بخواهید که پیش از آغاز، هندپیس دستگاه را عوض نموده و برای شما از یک هندپیس جدید استفاده کند.

بیشتر بخوانید:
لیزر موهای زائد دست: یک روش موثر برای حذف موهای زائد

بر خلاف دستگاه های لیزری دیگر، زمان استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت می توان برای هر بیمار هندپیس را تعویض نمود. همچنین توجه کنید که محیط و محلی که در آن لیزر صورت می گیرد حتما بهداشتی باشد و از کاورها، دستکش ها و ملحفه های یک بار مصرف استفاده کنند. به منظور محافظت از سلامت چشم های خود در مقابل اشعه ی لیزر، از متخصص لیزر عینک محافظ بگیرید.

رعایت نکردن مراقبت های پوستی بعد از لیزر

اگر بعد از لیزر موهای زائد از پوست خود به طور اصولی مراقبت نکنید، زمینه ی جوش زدن بعد از لیزر را ایجاد نمودید. بعد از پایان جلسات لیزر، دقیقا بر اساس توصیه های پزشک متخصص یا اپراتور عمل کنید، برای مثال هنگام قرار گیری در معرض آفتاب، حتما از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید.

بعد از لیزر موهای زائد، به هیچ وجه با آب داغ دوش نگیرید. سونا بعد از لیزر ممنوع می باشد. درنتیجه رعایت موارد گفته شده درباره‌ی مراقبت های بعد از لیزر مو، نه فقط برای سلامت پوست شما بسیار مهم است، بلکه احتمال جوش زدن را کم می کند.

استفاده از دستگاه لیزر نامناسب

لیزر الکساندرایت بهترین دستگاه لیزر مورد تایید به منظور حذف موهای زائد می باشد. این دستگاه بیشترین تاثیر را در از بین بردن دائمی موهای زائد قسمت های مختلف بدن دارد. با این دستگاه می توانید با حداقل عوارض جانبی به بهترین نتایج دست پیدا کنید. برای پوست های تیره باید از دستگاه هایی با طول موج بلندتر استفاده کرد. عدم استفاده دستگاه متناسب با رنگ پوست احتمال جوش زدن پس از لیزر را بالا می برد.

جای جوش پس از لیزر تا چه مدت باقی می‌ ماند؟

درست است که جوش زدن بعد از لیزر آزار دهنده می باشد، اما نگران نباشید؛ چرا که کاملا بعد از مدتی از بین خواهند رفت. از عارضه های جانبی پس از لیزر موهای زائد می توان به قرمزی و ملتهب شدن پوست، تورم، بی حسی و کرختی یا در موارد شدید تر تاول های پوستی یا سوختگی سطحی اشاره کرد.

این ضایعات به علت استفاده از دستگاه لیزر نامناسب و یا عدم مهارت کافی اپراتور لیزر به وجود می آیند و معمولا بعد از یک هفته اثرشان از بین خواهد رفت.

جوش ها هم نهایتا سه تا ده روز بعد از لیزر محو خواهند شد. اگر این جوش ها بعد از ده روز از بین نرفتند یا به حالت غیر طبیعی درآمدند، هر چه سریع تر به متخصص مراجعه نمایید تا داروهای مناسب برایتان تجویز شود.

راه های پیشگیری از جوش زدن پس از لیزر

به منظور جلوگیری از جوش زدن پس از لیزر باید موارد زیر را رعایت نمایید:

  •  پوست لیزر شده به هیچ وجه نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرد. اگر بعد از لیزر صورت باید از خانه بیرون بروید، حتماً  از کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر از ۳۰ استفاده نمایید.
  • پوست خود را به هیچ وجه برنزه نکنید. آفتاب نگیرید و پوست خود را با دستگاه سولاریوم برنزه نکنید. قرار گیری در معرض نور خورشید و اشعه ی دستگاه سولاریوم بعد از لیزر، سبب جوش زدن، ملتهب شدن پوست و تاول های بسیار وخیم  خواهد شد.
  • به هیچ وجه پوست خود را در معرض حرارت قرار ندهید. حمام آب گرم، سونا یا اتاق بخار بعد از لیزر موهای زائد برای سلامت پوست بسیار ضرر دارد.
  •  از تحریک پوست خود به وسیله ی مواد شیمیایی جلوگیری نمایید. برخی از مواد شیمیایی مثل کلر پوست ناحیه ی لیزر شده را تحریک می نمایند و تماس آن ها با پوست بعد از لیزر سبب جوش زدن می شوند. شوینده ها می توانند پوست لیزر شده ی شما را حساس نمایند.
  • پس تا بیست و چهار ساعت بعد از لیزر از شوینده های صابونی به منظور شستن صورت خود استفاده نکنید.
  •  تا یک روز بعد از لیزر صورت از محصولات آرایشی استفاده نکنید.
  • بعد از لیزر موهای زائد خود، استخر نروید؛ چرا که در آب استخرها کلر وجود داشته و پوستتان را تحریک خواهد کرد.

درمان جوش ها بعد از لیزر

همان طور که پیش تر گفتیم، جوش ها بعد از چند روز از بین خواهند رفت و کاملا گذرا و موقتی می باشند. اگر جوش ها به مرحله ی آزار دهنده نرسیده اند، توصیه می کنیم که قدم خاصی برندارید و اجازه دهید خود به خود از بین بروند. اما اگر سوزش و خارش شدید احساس کردید، با کمک چند روش می توانید پوست خود را تسکین دهید.

  • اول، کیسه ی یخ را بر روی ناحیه ای که لیزر شده قرار دهید تا التهابات پوستی را کم کند.
  • دوم، به مقدار یک لایه ی نازک از کرم ها و پمادهای ضد جوش را به پوست بمالید تا التهابات را کاهش دهید. این پماد ها شامل زینک اکسید یا آلفا هیدروکسی هستند.
  • سوم، اگر پوستتان چرب است و منافذ پوستتان بسته شده، احتمالا پوست شما پس از لیزر جوش می زند. بخور بابونه و رزماری با خاصیت ضدعفونی کنندگی، می تواند منافذ پوست را باز نماید، بدین ترتیب چربی های اضافی از پوست پاک می گردند و جوش ها از بین خواهند رفت.
  • چهارم، از بهترین و موثرترین تسکین دهنده ها برای پوست هایی که به التهاب دچار شدند، ژل طبیعی آلوئه ورا می باشد. گیاه تازه ی آلوئه ورا را در یخچال گذاشته تا کاملا خنک گردد، سپس ژل موجود در برگ آلوئه ورا را خارج نمایید و روی پوست خود بگذارید، بعد از مدتی خاصیت ضد التهابی آلوئه ورا اثر کرده و پوست شما تسکین پیدا می کند.
بیشتر بخوانید:
لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی آقایان در تهران: همه چیزی که باید بدانید

اگر شخصی روی پوست خود جوش های ریز داشته باشد، آیا می تواند لیزر کند؟

اگر موهای زائد دقیقا بر روی جوش ها رشد کرده باشند، احتمالا بعد از لیزر موهای زائد پوستتان تحریک و ملتهب خواهد شد. به طور معمول در این شرایط پوست شما بیش از حد معمول جوش خواهد زد. اما جای نگرانی نیست، با تخریب فولیکول های مو، بعد از دو تا سه جلسه لیزر موهای زائد جوش های سطح پوست به طور کامل از بین خواهد رفت.

اگر که در جلسات اول پوست به طور غیر عادی ملتهب گشت، بلافاصله به متخصص پوست مراجعه نمایید تا داروی مناسب را برای شما تجویز کند. علاوه بر پماد هایی که پزشک تجویز می کند، می توانید به منظور کاهش التهاب و جوش ها از کمپرس یخ استفاده نمایید.

اگر عادت دارید از راه های قدیمی حذف موهای زائد مانند تیغ زدن یا اپیلاسیون استفاده نمایید و به دنبال شیو کردن یا اپیلاسیون پوستتان جوش می زند، بهترین روش درمانی برای شما لیزر موهای زائد می باشد، یکی از علل اصلی جوش زدن بعد از اصلاح، موهای زیر پوستی می باشد، لیزر مو علاوه بر از بین بردن موهای زیر پوستی باعث درمان جوش های ناشی از اصلاح حین از بین بردن موهای زائد نیز می شوند. در این صورت بعد از لیزر جوش نخواهید زد. پس جای نگرانی نبوده و می توانید با خیال راحت درمان خود را ادامه دهید.

آیا جای جوش ها بعد از لیزر روی پوست باقی می ماند؟

جوش های پس از لیزر ناشی از التهابات پوستی می باشند و به طور معمول هفت تا ده روز بعد، از بین رفته و جای آنها نیز روی پوست باقی نخواهد ماند. در حقیقت جوش های روی پوست از ضایعات رایج استفاده از لیزر نبوده و دلیل اصلی ایجاد جوش در اغلب بیماران عدم رعایت اصول بهداشتی و توصیه های پزشک متخصص می باشد.

اگر جوش های صورت و بدن بعد از لیزر، غیر طبیعی و شدید می باشد، توصیه می کنیم به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا داروها و پماد های ضد التهاب و ضد آکنه را برایتان تجویز کند.

بدین ترتیب جوش ها زودتر نابود می شوند و احتمال این که آثار آن ها روی پوست باقی بماند کم خواهد شد. از خود درمانی، درمان های خانگی و توصیه ی افراد غیر متخصص پرهیز نمایید؛ چرا که بیشتر این خود درمانی ها نه فقط جای جوش ها را درمان نمی کنند، بلکه آن ها را  تشدید خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که به جز دستورات پزشک متخصص خود هیچ اقدام دیگری نباید انجام دهید.

20 نظرات

  • چه محتوای مفیدی در مورد لیزر موهای زائد! خیلی کمک کننده بود برام، حتماً می‌خوام امتحانش کنم.

  • واقعاً ممنونم از توضیحات کامل در مورد لیزر موهای زائد. اطلاعاتتون به دردم خورد!

  • مقاله‌ی وبلاگ درباره لیزر موهای زائد علاوه بر اطلاعات کامل، از تجربیات شخصی هم پر از ارزش بود. ممنونم از نویسنده!

  • از لیزر موهای زائد در کلینیک باربد واقعاً راضی هستم. از روز اول، تفاوت چشم‌گیری در روند رشد موها مشاهده کردم و این موضوع به دلیل دستگاه لیزر فوق العاده شماست!

  • مطالب وبلاگ شما به زبان ساده و قابل فهم نوشته شده، این باعث شده تا بتونم ازشون استفاده کنم.

  • منم به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد لیزر موهای زائد بودم و خوشحالم که به این وبلاگ برخوردم. مطالبتون عالیه!

  • واقعاً عالی بود، اطلاعات خوبی درباره لیزر موهای زائد داده بودید. ممنونم از مطالب مفیدتون!

  • هر بار که به وبلاگ شما سر می زنم، اطلاعات جدیدی یاد می گیرم. با تشکر از مطالب خوب شما.🙂🙂

  • از وقتی که با لیزر موهای زائد در کلینیک زیبایی باربد اقدام کردم، واقعاً راضی بودم. موهای زائد مزاحمتم را کاهش داده و احساس آرامش بیشتری می‌کنم. متشکرم از تیم حرفه‌ای باربد!

  • من چند هفته پیش لیزر موهای زائد رفتم و دقیقاً همچین چیزی که توی وبلاگتون نوشته بودید، اتفاق افتاد. عالی بود!

  • پست های وبلاگ شما همیشه با موضوعات جذاب و کاربردی بوده‌اند. ممنونم از تمامی تلاش شما برای تهیه این مطالب.

  • واقعاً لذت بردم از خوندن مطلب درباره لیزر موهای زائد. اطلاعات ارزشمندی رو دریافت کردم و مرسی از تیم وبلاگ!

  • از تجربه لیزر موهای زائد در کلینیک زیبایی باربد خیلی راضی هستم. پرسنل آنها صبور و دوست‌داشتنی هستند .

  • واقعاً از نقدم که در مورد تجربه‌ی شخصی با لیزر موهای زائد نوشته شده، خوشحال شدم. حالا مطمئن‌ترم که قدمی به سمت انجام این روش بردارم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *